Pentru a preintampina oxidarea si carbonizarea contactelor tragaci de la armele electrice de airsoft (vezi foto de mai jos), se recomanda montarea unui MOSFET. Mosfetul este un dispozitiv electric ce are rolul de a prelua tensiunea de pe lamelele tragaciului (locul unde se inchide circuitul electric la replicile nemodificate) in interiorul tranzistorului, care actioneaza ca un micro-contact electronic. Lamelele contactului tragaci nu sunt desfiintate complet, ci au rolul de a furniza mosfetului semnalul de a da drumul la curent de la baterie la motor.
Pentru a monta un mosfet simplu pe o replica se impune reconfigurarea sistemului electric:
- se recomanda inlocuirea tipului de cabluri electrice cu care vin replicile standard cu alte tipuri superioare, de conductivitate mai buna
- se schimba modul de conectare a cablurilor electrice, circuitul principal facandu-se direct de la baterie la motor
- se recomanda inlocuirea mufelor tip Tamiya (standard) cu alte tipuri de conectori mai robusti (Deans, XT60, etc)
Piesa principala a mosfetului o reprezinta un tranzistor, in cazul de fata IRLB3034PBF - HEXFET Power MOSFET , de la care provine si denumirea de "mosfet" a dispozitivului. Specificatiile acestuia se pot citi din linkul atasat anterior. Se pot folosi si alte tipuri de mosfeti, cu parametri asemanatori, dar practica a aratat ca acest model se preteaza cel mai bine la nevoile noastre.
Se monteaza o rezistenta de 100Ohm intre cele 2 picioare ramase ale tranzistorului, dupa ce i-am rupt piciorusul din mijloc, pe care nu il folosim.
Montam inca o rezistenta de 100Ohm pe piciorul Gate a mosfetului (cel din stanga, cand se priveste cu scrisul in sus), dupa care le lipim impreuna. Prin aceasta rezistenta se conecteaza la mosfet firul de semnal care vine de la contactele lamelare din gearbox.
Pe piciorusul din dreapta lipim o dioda supresoare cat mai mare, pentru a elimina spike-urile (varfurile de tensiune). In cazul de fata dioda are 18A (nu am gasit mai mare). A se remarca faptul ca desi rezistentele montate mai sus nu au sens, deci nu conteaza felul in care se monteaza, dioda trebuie montata cu semnul in sus. Pe acest picior se va lipi firul negru (-) dispre baterie.
Se izoleaza cu tub contractil piesele montate mai sus pentru a evita riscul de scurt-circuit...
... iar apoi se conecteaza printr-un surub pe lamela metalica (de racire) dioda si firul negru (-) care duce la motor. Se foloseste metoda prin insurubare pentru a nu deteriora tranzistorul prin supraincalzire. Pentru a-mi usura munca, am cositorit atat bucla cablului, cat si bucla diodei, astfel incat am putut sa le strang foarte tare fara a se largi.
Constructia mosfetului este finalizata, urmand a se face montarea lui pe replica. Se taie firele la lungimea potrivita, se monteaza siguranta (recomand in urma unor experiente nefericite anterioare sa nu se testeze circuitul nou fara a fi montata siguranta), iar daca totul e in regula in urma verificarii vizuale, se lipesc firele de mufa de la baterie si se probeaza functionarea mosfetului.
In aceasta imagine se observa cum am folosit cablurile originale pentru firele de semnal, si ca am folosit cablu de 1,5mm cu invelis siliconic pentru sistemul principal.
Mosfetul finalizat este foarte compact, dupa cum se si observa din foto, iar odata instalat inbunatateste consumul de curent electric din baterie, in majoritatea configuratiilor de gearbox observandu-se si o crestere a cadentei, pe langa raspunsul imbunatatit, mai rapid, al tragaciului.
Spor la construit, si astept parerile voastre!
Sursa: pentru constructia acestui mosfet m-am inspirat de pe situl http://unconventional-airsoft.com/2009/08/26/how-to-make-a-basic-mosfet-switch
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu