sâmbătă, 4 februarie 2012

Ghidul versiunilor de gearbox din armele de airsoft

Dupa cum spune Wikipedia, fabricantul japonez de arme de airsoft Tokyo Marui a fost primul care a inventat termenul de AEG (Automated Electric Gun), adica arma automata electrica, in 1992. Inainte de acest sistem electric se foloseau replici cu armare manuala, sau cu un sistem de butelie cu aer comprimat.

Versiunea 1.

Prima replica de airsoft electrica a fost FAMAS, care a avut un gearbox Version1 (V1) ce a revolutionat lumea airsoftului prin optiunea de tir auto, si prin autonomia indelungata.


Image
Image



Versiunea 2.
Image
Image

Gearboxul V2 este a doua versiune de gearbox conceputa de Tokyo Marui. De-a lungul timpului acest gearbox a fost imbunatatit de unele companii pentru a fi compatibil cu piesele de upgrade, dar s-a pastrat designul general al componentelor, dupa versiunea originala.

 Exista 3 forme comune de gearbox V2. Primul tip prezinta o fereastra inspre spate gearboxului, prin care se vede arcul. Modelul acesta se foloseste la toate versiunile de M4, deoarece aceasta fereastra permite umerilor interiori ai corpului sa treaca peste aceasta portiune de gearbox. A doua versiune de V2 nu prezinta aceasta fereastra, si se gaseste in general la restul modelelor decat M4. Daca versiunea cu fereastra se poate folosi la orice tip de replica cu V2, la M4 se foloseste doar versiunea cu fereastra, deaorece lipsa ei impiedica montarea corpului. Al treilea tip de versiune V2 este conceput de ICS, care se poate separa in 2 jumatati, si permite inlocuirea jumatatii superioare a gearboxului (cu tot cu arc, grup aer, corpul replicii si teava externa si interna), pentru schimbarea rapida a configuratiilor de putere, mai mare sau mai mica, dupa caz.

AEG-uri care folosesc gearbox V2:

ArmaLite M4 (Classic Army, Tokyo Marui, G&P, G&G, A&K)
Mp5 (Classic Army, Tokyo Marui, G&G, ICS)
G3 (Tokyo Marui, Classic Army)
M249 (G&P)

Probleme cunoscute la V2:

-La versiunile neranforsate se crapa gearboxul din cauza arcurilor prea puternice, sau a capurilor de cilindru metalice,
- Risc crescut de aliniere gresita a motorului, deoarece acestea nu sunt fixate pe carcasa de gearbox.

Versiunea 3.
Image
Versiunea3 este considerata printre cele mai reusite, datorita rezistentei la upgrade-uri puternice. Se deosebeste prin placa de fixare din partea superioara ce inlocuieste suruburile, carcasa groasa, si motorul prins pe gearbox.

AEG-uri care folosesc gearbox V3:

AK47 (G&G, ICS, Tokyo Marui, Classic Army)
AK74 (G&G, ICS, Tokyo Marui, Classic Army)
UMP (G&G)
Steyr Aug (Tokyo Marui, Classic Army)
MP5K (Tokyo Marui)
G36 (Tokyo Marui, Classic Army)

Versiunea 4.

Image
Image
Acest gearbox este disponibil doar la modelul TM PSG-1

Versiunea 5.
Image
Acest gearbox este disponibil doar la modelul TM Uzi.


Version 6. 

Image 


Carcasa pentru TM V6 cu bucse ovale la spurgear

 Image

Versiunea China Made cu bucse rotunde

Image

Spre deosebire de versiunile anterioare, cablajul si ansamblul tragaci ale versiunii 6 au fost montate in exteriorul carcasei, facand relativ mai usor ugrade-ul componentelor interne. Foloseste roti standard, dar la versiunea originala de la TM bucsa rotii centrale are o forma ovala. Alte piese proprii sunt capul de cilindru si loading nozzel-ul pozitionat deasupra axului central al cilindrului.

AEG-uri care folosesc gearbox V6:

Thompson M1A1 (Tokyo Marui)
P90 (Tokyo Marui)

Versiunea 7.

Image
Image




Versiunea 7 de gearbox are firele montate in afara carcasei, precum la versiunea 6. Dar spre deosebire de V6, mecanismul tragaciului este compus din cateva parghii, care pot deveni o pacoste pentru cei care nu au grija sa le retina pozitia inainte de demontarea lor.

Desi este unul dintre cele mai noi designuri de gearbox de la Tokyo Marui, totusi nu pare a fi superior in durabilitate comparat cu versiunile anterioare, in special cu mult-laudatul V3. Desi este o versiune relativ noua, s-au raportat gearboxuri crapate in jurul capului de cilindru, din cauza arcurilor  peste 120m/s.

Desi bucsele sunt compatibile cu versiunile precedente, cilindrul este putin mai lung, iar roata centrala este mai mica decat cea standard. Gearboxul V7 de G&G are roata centrala de dimensiune standard si ghidaj de arc de V3.

AEG-uri care folosesc gearbox V7:

M14/Socom16 (Tokyo Marui)
M14 (G&G)


Versiunea 8.

Image

Image

Aceasta versiune este unica deoarece prezinta o functie mecanica de burst de 3 bile, ce face parte din sistemul tragaci. Este montata pe replica Type 89, pusca nationala a Japoniei.

Este un gearbox foarte solid, cu componente interne specifice care nu se prea gasesc pe piata after-market, dar destul de rezistente incat sa nu se deterioreze in cazul uzului normal.


Nota: Pentru toate versiunile de mai sus se gasesc si clone chinezesti, in special pentru versiunile mai vechi precum V2 si V3. Acest ghid nu si-a propus sa acopere toate modelele de pe piata, cu eventualele modificari constructive, ci doar sa prezinte originea si tipurile gearboxurilor in scop informativ.

Update:

Intrebare: E vreo diferenta intre spring guide de V2 si V3?

R: Lungimea si grosimea axului este aceeasi la ambele ghidaje de arc.

Singura diferenta o reprezinta grosimea urechilor de prindere in gearbox, cele de la V3 fiind de aproximativ 2 ori mai late si putin mai lungi decat la V2:

Ghidaj de arc V2:

 Ghidaj de arc V3:



Sursa1 Sursa2

5 comentarii:

  1. E vreo diferenta intre spring guide de V2 si V3?

    RăspundețiȘtergere
  2. Răspunsuri
    1. Nu se poate monta V3 pe M4, si nici nu e nevoie. Personal prefer V2, deoarece daca se mentine configuratia gearboxului sub 120 m/s si sub LiPo de 11,1V, atunci riscul de a se crapa carcasa de gearbox scade drastic.

      Ștergere
    2. Nu se poate monta V3 pe M4, si nici nu e nevoie. Personal prefer V2, deoarece daca se mentine configuratia gearboxului sub 120 m/s si sub LiPo de 11,1V, atunci riscul de a se crapa carcasa de gearbox scade drastic.

      Ștergere
    3. Nu se poate monta V3 pe M4, si nici nu e nevoie. Personal prefer V2, deoarece daca se mentine configuratia gearboxului sub 120 m/s si sub LiPo de 11,1V, atunci riscul de a se crapa carcasa de gearbox scade drastic.

      Ștergere