Airsoft FAQ

Intrebari frecvente despre airsoft

Aceasta pagina se va transforma cu timpul intr-o arhiva de intrebari comune legate de airsoft, pe masura ce se va inchega un dialog. Daca aveti intrebari pe care nimeni nu vi le-a explicat pana acum, sau daca vreti sa mai aflati o opinie, va rog sa formulati in casuta de comentarii o intrebare (cu cat mai detaliata, cu atat mai bine), iar eu o voi transpune in continutul textului, impreuna cu raspunsul meu.


1) Ce este aceasta "optimizare" de care vorbesti?

R: Orice replica, de la orice producator, cu exceptia celor custom-made, are in componenta piese brute, nefinisate indeajuns, sau nereglate corespunzator, care o pot face sa functioneze defectuos. Optimizarea nu este tuning sau upgrade. Optimizarea este procesul prin care o replica se pune la punct pana in cel mai mic detaliu, indiferent ca vorbim de componentele de fabrica sau de upgrade.

De exemplu, operatia de calibrare a rotilor prin intermediul saibelor fine (numita si "shimming"), face parte in procesul de optimizare, nu de upgrade, deoarece nu se modifica functionalitatea, ci se imbunatateste. Un alt exemplu de optimizare o reprezinta aranjarea si etansarea gumei de hop-up in camera de hop-up. Sau tesirea muchiilor tevilor interne ale replicii, in zona in care intra guma de hop-up. In curand voi face si o lista cu operatiunile de optimizare, pentru va putea face o idee de ansamblu asupra acestui proces.

2) Daca pun o baterie de 9,6V si 3600mAh pe motorul meu de 8,4V, ce se poate intampla cu acesta?


R: Motoarele nu sunt clasificate dupa voltaj. Indiferent de calitatea motoarelor, acestea pot functiona cu succes conectate la acumulatori de pana la 12V (NiMH) sau 11,1V (LiPo). Nu se poate spune acest lucru despre restul componentelor unei replici de airsoft: in cazul conectarii la acumulatori de voltaje mari, motoarele prea puternice pot smulge dintii angrenajelor, pot carboniza in scurt timp contactele tragaci, supraincalzi instalatia electrica, sau provoca scurt-circuite ale acesteia.

3) Pot sa las acumulatorul conectat la replica, sau trebuie deconectat dupa fiecare joc? 


R: Paza buna trece primejdia rea. Acesta este motivul pentru care ar trebui deconectat acumulatorul de la replica dupa fiecare joc. Teoretic, circuitul electric se inchide, deci se consuma curent, doar cand este apasat tragaciul. Dar unii jucatori au reclamat faptul ca se consuma bateria atunci cand o lasa conectata la replica dupa o perioada de timp. Daca ar fi sa speculam cauza acestui fapt, ar putea fi de vina componente ale circuitului electric care poate nu functioneaza cum trebuie (de ex: contactul tragaci nu decupleaza complet), sau bateria sa nu mentina curentul in stand-by indelungat (in general acumulatorii NiCd sau NiMH).

Deconectarea acumulatorului poate preveni si accidente la transport, cand un scurt-circuit sau o apasare pe tragaci acidentala poate proiecta bile in mod necontrolat.

4) E adevarat ca la replicile cu viteze de pana la 100 m/s se pot folosi doar bile de maxim 0.20 ? iar la armele de pana la 120 m/s bile de 0.23 sau 0.25 iar la pustile de peste 120 m/s sa folosim 0.28 ?


R: Exprimarea nu e corecta. Nu exista restrictii in raportul greutate bila/viteza replica. O exprimare mai aproape de adevar ar fi:  "...este recomandat a se folosi...".

Bile de orice greutate se pot folosi pentru replici de orice viteza. Nu se va strica nimic la o replica de 80 m/s care trage cu bile de 0,32g. La o replica de 100m/s, singura diferenta vizibila intre o bila de 0,20g si una de 0,28g va fi timpul in care isi va atinge tinta, precum si durata efectului de hop-up (intr-o situatie ideala, pentru o replica de 100 m/s, cu cat bila mai usoara, cu atat efectul mai indelungat).

Diferenta invizibila conteaza mai mult, insa, pe partea pratica. Cu cat este bila mai grea, cu atat energia cinetica este mai mare, pentru aceeasi viteza a replicii. Deci, desi scade range-ul, o bila mai grea se simte/doare mai tare, spre neplacerea partenerilor de joc.

Intrebarea de mai sus ar avea rost daca s-ar dori atingerea unei distante cat mai mari raportat la greutate. Daca as avea o replica cu 100 m/s, as atinge o distanta mai mare cu o bila de 0,20g decat cu una de 0,28g. Totusi, nu doar distanta conteaza pentru un jucator de airsoft, ci si precizia. Pot sa afirm ca o bila cu greutatea de 0,28g este mai putin influentata e factori externi (vant, picaturi de apa de ploaie, crengi, frunze, etc) decat o bila cu greutatea de 0,20g.

Asadar, solutia folosita in teren ramane la aprecierea fiecarui jucator, in functie de stilul de joc sau de scopurile personale ale acestuia.

5) La cate mii sau zeci de mii de bile trase necesita replica o revizie amanuntita?


R: Nu as putea generaliza ca dupa un anumit numar de bile de bile trase, replica necesita o revizie. Datorita diferentelor constructive in gearbox-uri, si mai ales datorita diferentelor de materiale ale componentelor interne ale diversilor producatori, uzura poate interveni intr-un termen neprevazut. Dar daca as fi sa estimez pentru un gearbox pus la punct, as recomanda ca in jur de 50.000 bile trase sa se efectueze o revizie a gearboxului. Poate pentru unii 12 pungi de bile e mult (clasa DMR), poate pentru altii e putin (clasa SAW), dar dupa un uz intens, sau indelungat, se recomanda revizia gearboxului.

Ca intretinere, se recomanda ca dupa fiecare joc sa se curete teava cu o carpa moale imbibata cu ulei siliconic, si/sau degresant, iar periodic se recomanda reglajul motorului, si verificarea gumei de hop-up.

6) Sunt ochelarii de protectie si faptul de a striga "mort" factorii primordiali in airsoft ?

R: Da, si da. De fiecare data cand sunt intrebat cat de periculos este jocul de airsoft, evidentiez ca ochii sunt singurele organe importante ce pot fi vatamate de impactul cu o bila. De aceea trebuie protejate cu orice pret, deci au o importanta primordiala.

Faptul de a striga mort este un alt factor esential ce tine de principiile de airsoft. Cum nu exista metode pentru a demonstra in mod obiectiv daca bila si-a atins tinta, nu ramane decat onestitatea celui nimerit de a se declara mort. Fara aceasta, nu poate exista jocul de airsoft, ci doar tir cu bile de calibrul 6mm.

7) M sau AK ? Electric , gaz , CO2 sau spring ?

R: M sau AK ? Electric , gaz , CO2 sau spring

Multa lume prefera M datorita gamei foarte mari de componente externe si accesorii, ce pot personaliza o replica dupa placul posesorului. Gearboxul V2 ce se monteaza pe M, fiind printre primele inventate, prezinta niste probleme de constructie (carcasa de gearbox firava crapa uneori in partea frontala, motorul neatasat de gearbox, etc), ce au fost revizuite la versiunile aparute ulterior. 

Pe de alta parte, AK-ul beneficiaza de o gama redusa de accesorii, insa aspectul traditional si robust, precum si componentele externe rezistente din otel si lemn ii confera rezistenta in uz pe termen lung. Gearboxul V3 este mult mai solid si compact fata de alte versiuni (de ex. V2 de pe M), garantand interventii mai rapide asupra sa.

Replicile electrice sunt de departe cele mai fiabile. Se pot folosi indiferent de temperatura de afara, se pot optimiza usor pentru diferite viteze, si cel mai important, efortul/cheltuielile pentru optiunea de tir auto este mult mai ieftina decat optiunea CO2/Gaz.

Singurul avantaj al replicilor pe gaz/CO2 este ca redau un recul mai puternic decat al celor electrice. Dezavatajele sunt complexe: costuri de operare mari, fiabilitate scazuta, functionare optima doar la temperaturi ridicate, de peste 15°C, componente rare si scumpe.

Replicile spring sunt alternativa de inceput mai ieftina, dar majoritatea modelelor vin cu o putere scazuta, si cu interne slabe, din plastic. Componentele de upgrade sunt de obicei foarte scumpe si rare. In ultima perioada, in domeniul replicilor cu armare manuala s-a remarcat sniperul SVD fabricat de A&K, ce prezinta din cutie o putere de peste 150m/s si componente interne rezistente.

Raportat la balistica bilelor de plastic, si la distantele de angajare medii din airsoft de aproximativ 30 metri, replicile electrice sunt cele mai versatile si cele mai fiabile.


8) Cat de necesara este statia de emisie/receptie in jocul de airsoft ?

R: Depinde foarte mult de nivelul de realism la care se joaca. In jocurile de antrenament pe harti mici, in care se urmareste dezvoltarea abilitatilor personale ale jucatorului, statia este dispensabila. Totusi, capacitatea de a evalua rapid situatia in care te afli, si de a explica concis prin statie, este un scop in sine pe care jucatorii de airsoft ar trebui sa-l urmareasca.

In concluzie, se poate juca fara statie, dar a o folosi in teren e un avantaj tactic ce poate face diferenta intre invingatori si invinsi.

9) Se poate juca airsoft folosind urmatorul sistem de punctaj ? : lovitura in piept, spate sau cap = mort , lovitura in membre = ranit ?

R: Teoretic, se poate juca airsoft in orice fel, cu orice sistem de punctaj, si dupa orice regulament. Frumusetea airsoftuluiconsta exact infaptul ca nu exista alte limitari in afara de balistica bilelor si ne necesitatea de a ne proteja ochii. Daca se ajunge de comun acord asupra regulilor de joc, si daca acestea sunt acceptate de catre toti jucatorii, atunci nu ar trebui sa se mai puna la indoiala onestitatea participantilor, deci se poate juca in sistemul exemplificat mai sus.

10) Care este diferenta intre v2 si v3 ?? Si de ce se numesc asa?

R:   Deoarece e un subiect foarte amplu, am preferat sa postez niste informatii pe care le-am gasit pe net, pe care le-am tradus in romana si le-am adaptat dupa cunostintele mele.

Link:  http://mecairsoft.blogspot.com/2012/02/gearboxurile-din-replicile-de-airsoft.html

 11) Explică-ne te rog în opinia ta regula "pâsâitului". Când se pâsâie adversarul ? De la ce distanţă ? În funcţie de replică ! ....

R:  Regula pasaitului se aplica de obicei intr-o situatie in care adversarul este surprins si nu are timp sa reactioneze. De exemplu, se poate aplica atunci cand surprinzi un adversar din lateral sau din spate, iar pentru ca acesta sa intoarca pusca sa riposteze cu tir ar trece secunde pretioase, timp in care acesta ar putea fi impuscat.

De obicei se foloseste la distante scurte, pentru a scuti adversarul de a primi o bila sau o rafala. Personal, sunt adeptul acestei reguli, si chiar mai mult decat atat, atunci cand ma consider surprins intr-o situatie de joc, renunt la joc de buna voie si ma declar mort.

Am adoptat aceasta strategie, pentru a ma auto-stimula sa fiu permanent atent la mediul incojurator, si sa incerc sa prevad orice situatie in care poate aparea un adversar. Consider ca daca as fi surprins intr-o situatie reala, atunci as putea fi mort, deci intr-un joc cu prietenii ar trebui sa le fiu recunoscator ca mi-au aratat unde gresesc, si din respect pentru acestia, sa ma auto-exclud din joc, fara a mai fi nevoie sa se mai traga bile (inutil, dupa parerea mea).

Asadar, ramane la aprecierea fiecaruia de unde pasaie, in functie de viteza pe care o are pe replica si de limitarile impuse de Distanta Minima de Angajare. Dar dupa parerea mea, aceasta regula ar trebui folosita pentru distante de sub 10m, indiferent de replica. Ca o completare, cei care au DMA (MED) de minim 15m (pentru viteza de peste 125m/s) nu au voie sa pasaie sub 15m, deoarece oricum nu au voie sa traga.)



.....
Intreaba-ma altceva...

(Daca aveti completari, sunteti bineveniti sa  adaugati un comentariu, sau sa ma contactati pe e-mail)

8 comentarii:

  1. La cate mii sau zeci de mii de bile trase necesita replica o revizie amanuntita ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt ochelarii de protectie si faptul de a striga "mort" factorii primordiali in airsoft ?

    RăspundețiȘtergere
  3. M sau AK ? Electric , gaz , CO2 sau spring ?

    RăspundețiȘtergere
  4. Cat de necesara este statia de emisie/receptie in jocul de airsoft ?

    RăspundețiȘtergere
  5. Se poate juca airsoft folosind urmatorul sistem de punctaj ? : lovitura in piept, spate sau cap = mort , lovitura in membre = ranit ?

    RăspundețiȘtergere
  6. Care este diferenta intre v2 si v3 ?? Si de ce se numesc asa?

    RăspundețiȘtergere
  7. Explică-ne te rog în opinia ta regula "pâsâitului". Când se pâsâie adversarul ? De la ce distanţă ? În funcţie de replică ! ....

    RăspundețiȘtergere
  8. Ne poti face te rog un tutorial sa spun asa despre cum sa ungem mid-urile la prima folosire ?

    RăspundețiȘtergere